Fijne motoriek advies in de klas

Doelgroep

Leerkrachten die ondersteund willen worden in het stimuleren van de fijne motorische ontwikkeling van hun leerlingen in de klas.

U kunt hierbij denken aan leerlingen die:

  • geen verfijnde pengreep hebben tijdens het schrijven
  • geen duidelijke voorkeurshand hebben ontwikkeld
  • moeite hebben met het gebruik van twee handen samen om een activiteit tot stand te brengen
  • waarbij een totaalmotoriek in de hand te zien is, waardoor alle vingers tegelijk bewegen. Er is (nog) geen dissociatie in de hand aanwezig. De duim en vingers kunnen (nog) niet afhankelijk van elkaar bewegen.

Inhoud

Een ergotherapeut laat tijdens een les in uw eigen klas zien hoe klassikaal de fijne motoriek gestimuleerd kan worden. Ze neemt materialen mee waar de leerlingen tijdens de les mee werken.
Vooraf worden de hulpvragen van de leerkracht geïnventariseerd.
Adviezen kunnen gericht zijn op materialen en middelen en/of op oefeningen om de fijne motorische ontwikkeling te stimuleren.

Product

Ergotherapeutische onderwijsondersteuning gericht op het klassikaal stimuleren van de fijne motoriek van de leerlingen.