Anne is negen jaar en zit in groep 3. Ze heeft het Syndroom van Down. Acht maanden geleden kreeg ze haar eerste schrijfles. Sindsdien oefent ze het schrijven regelmatig met haar intern begeleider, maar de leerkracht vindt dat Anne’s handschrift slecht leesbaar blijft. Omdat het oefenen weinig helpt, adviseert hij de ouders om via de huisarts een ergotherapeut in te schakelen. De ergotherapeut observeert Anne tijdens het schrijven en let daarbij op de volgende punten; zithouding, voorkeurshand, pengreep, dosering van de pendruk, oog-handcoƶrdinatie, mate van concentratie en hoe Anne de letters vormt. Na de analyse van Anne’s schrijfproblemen stelt de ergotherapeut de diagnose dat haar voorkeurshand onvoldoende ontwikkelt is. In overleg met de ouders neemt hij Anne in behandeling om haar hand verder te ontwikkelen, zodat zij er beter mee zal kunnen schrijven.
Karin is twee jaar. Ze lijkt als baby een sterke rug te hebben en kan al vroeg op haar benen staan. Bij het verschonen kunnen haar benen niet helemaal uit elkaar en het is moeillijk om haar uit en aan te kleden (haar armen gaan bijvoorbeeld niet makkelijk in de mouwen). Haar lichaam voelt stijf aan doordat haar spierspanning hoog is. Het is moeilijk om haar te dragen, op schoot te houden en in bad te doen. Het zitten op een gewone stoel geeft problemen, ze glijdt eraf.
Wanneer Karin wil gaan spelen, wordt de spierspanning in haar lichaam hoger (stijver), met name in haar armen en benen. Hierdoor wordt het zitten en het pakken van speelgoed moeilijk voor haar. De ergotherapeut leert de ouders hoe ze Karin het best vast kunnen houden, zodat ze minder stijf is, waardoor het verzorgen en dragen makkelijker gaat. Ook is het belangrijk dat Karin op een geschikte stoel zit, met voldoende steun, vooral tijdens het eten en spelen aan tafel. Ze bekijkt welke stoel het meest geschikt is voor haar en vraagt deze aan via de ziektekostenverzekeraar. Voor Karin is het moeilijk om speelgoed te pakken en vast te blijven houden. De ergotherapeut laat zien dat eenvoudige aanpassingen haar meer mogelijkheden geven.