Als leerkracht heeft u een belangrijke signaleringsfunctie bij de ontwikkeling van het kind. Als deze niet geheel naar verwachting gaat, is ondersteuning van Kinderergotherapie Almere zinvol (uiteraard via de ouders/verzorgers van het kind).
Fijne motoriek
- Ontwikkeling van een voorkeurshand, niet kruizen van de middellijn
- Kleutervaardigheden, als knippen, vouwen, kleuren
- Schrijfvoorwaarden, zoals moeite hebben met het aanleren van schrijfpatronen, doorgaande beweging kunnen maken, hantering potlood, iets wat ze zien niet kunnen omzetten in een beweging.
- Schrijven (onduidelijk leesbaar handschrift, pijn bij het schrijven, omkeringen van cijfers/letters, moeite met aanleren van letters / letterverbindingen / schrijfbewegingen, laag schrijftempo, slechte zithouding, geen ontspannen pengreep)
Zintuiglijke informatieverwerking
- Bewegen, bijv. angst hiervoor hebben, bang zijn om te vallen, niet graag schommelen en klimmen, wiebelen veel, kunnen moeilijk stil zitten.
- Moeite met gecoördineerd bewegen, bijv. vallen veel, komen onhandig over, kunnen moeilijk twee dingen tegelijk doen
- Springen, huppelen, fietsen
- Aanraken (tast) door anderen, het wassen van haren, het werken met materialen als zand, gras en vingerverf wordt als vervelend ervaren
- Concentratie en aandacht in de klas, ze zijn snel afgeleid, bewegen altijd of lijken te dromen
Zelfredzaamheid
- Verplaatsen zoals zelfstandig lopen of fietsen
- Zelfstandig wassen en aankleden
- Moeite met veters strikken en/of het hanteren van andere sluitingen
- Eten en drinken, ze knoeien veel, moeite met snijden van brood en vlees
Visuele waarneming
- Het overschrijven van een tekst, kan moeilijk terugvinden waar het gebleven is
- Moeite met het onthouden van de lettervormen
Handelen
- moeite met aanleren van vaardigheden
- het is moeilijk om zelf een plan te bedenken hoe een activiteit aan te pakken